6.2.10

instant noodles maniac

assalamualaikum & weiyh

got dis from one of my gb, naem neway thanks a bunch yo as i have a lot of instant noodles maniac frenssssss.yes u! (^.^)



DO NOT IGNORE THIS
Especially those fond of Maggi

Cara yg betul utk masak mi segera tanpa merosakkan badan dan kesihatan kita. Kebiasaannya, kita masak dgn meletakkan kedalam periuk, air, letak serbuk, dan masak dlm 3 minit, lepas tu sedia utk dimakan

This is the WRONG method of cooking the instant noodles.
Dengan melakukan ini, bila kita memasak bersama serbuk, ia akan menukarkan struktur molekul MSG, menyebabkan toksik.

Perkara lain yg anda tidak sedar ialah, mi telah disalut lilin, dan badan kita memerlukan 4-5 hari untuk menyahtoksik lilin yg telah kita telan


CORRECT METHOD :

1.didihkan mi segera shj. pabila mi telah masak, keluarkan, buang air rebusan yg ada lilin tu..
2.masak air sekali lagi,letak mi tadi dlm air mendidih, padamkan api.
3. bila api telah dipadamkan, ketika air masih panas, letak serbuk kedalamnya, utk buat sup
4. bagaimanapun, jika anda perlu masak maggi goreng, keluarkan mi dan tambah serbuk perisa, dan toskan - aku rasa tos dulu mi baru gaul dgn serbuk..

Dietician's Note: If you buy plain hakka noodles which you make initially need to boil in water and discard the water. This will soften the noodles but to prevent it from sticking we need to add a tbsp of oil and also the noodles are deep fried partially to make it crunchy and then dusted with flour to prevent it from sticking while boiling. Hence when you buy the noodles they are already made unhealthy and this is the type we use to make stir fry noodles and the regular maggi too is made the same way plus they add MSG/ ajinomoto and other chemical preservatives.

[ yg ni nota dari utk pengamal diet: diorang galakkan celur mi tu dulu (katanya mi hakka,tp kita gunalah mi yg halal ye..). Dah celur tu buang airnya..sbb ada wax/lilin. Kalau nk rangup, goreng separa, tabur dgn tepung utk elak mi melekat ketika celur semula..]

sejumlah besar pesakit dlm lingkungan 18-24 thn menderita sakit pankreas..akibat slalu mkn mi segera.. jika kekerapan makan mi segera adalah lebih 3 kali dlm seminggu, maka sgt teruk kesannya nanti...




uh-huh..till then.. adiooshh!

3 comments:

  1. eleh.yo yo o jer.
    bkn ko tiap ari mkn.
    so tips ni utk ko.haha

    ReplyDelete
  2. eh fariz..aku siyes ni..da lme giler x mkn..
    org dok umah katekan..mane ade mase mkn maggi..mkn free manjang..hoho

    ReplyDelete